سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شگفتی های جیمز وب

شگفتی های جیمز وب

تصاویر توسط تلسکوپ وب ناسا

 

برای دست کم گرفتن، تصاویری که اکنون از تلسکوپ جیمز وب به دست ما می رسند ناامید کننده نیستند. ما مدت‌هاست که می‌دانیم جهان ما وسیع، انفجاری، گسترده، آشفته و زیبا تا حدی شگفت‌انگیز است. اما این تصاویر جدید ما را فراتر از آن چیزی که تا به حال تصور می کردیم می برد. آنها ما را به سفری در یک زمان طولانی می کشانند.

مطالب عمومی و مهندسی

به بیان ساده، هنگامی که نور از یک جسم به ما می رسد، ما در واقع آن شی را همانگونه می بینیم که در لحظه خروج نور از آن جسم بوده است. بنابراین، اگر من و شما با هم سر میز صبحانه نشسته باشیم، من به معنای واقعی کلمه شما را همانگونه می بینم که مثلاً یک هزارم ثانیه پیش بودید. چقدر طول کشید تا نور تو به چشمانم رسید.

 

برای گسترش این مفهوم، نور خورشید کمی بیش از هشت دقیقه طول می کشد تا به ما برسد. این بدان معناست که ما در لحظه ای که خورشید را مشاهده می کنیم، خورشید را آنطور که هست نمی بینیم. ما آن را همانطور که حدود هشت دقیقه پیش بود می بینیم.

 

تصاویری که تلسکوپ جیمز وب می گیرد، در برخی موارد نشان دهنده ستاره ها و کهکشان هایی است که چندین میلیارد سال پیش وجود داشته اند. این تصاویر به ما این امکان را می‌دهند که در آن میلیاردها سال به گذشته سفر کنیم و فعالیت جهان را در آن زمان مشاهده کنیم.

 

مفهوم جهان به عنوان موجود تا بی نهایت برای ما انسان خردمند دشوار است. به هر حال، زندگی ما در هسته اصلی است که با مرگ ما تعریف می شود. ما به "پایان ها" مسلط هستیم. زمان به پایان می رسد. هر ساعت، هر روز، هر سال پایانی دارد. هر زندگی پایانی دارد. چگونه می توانیم با مفهوم جهان بدون لبه، بدون مرز، بدون پایان دست و پنجه نرم کنیم؟ چگونه می‌توانیم ذهن خود را دور این احتمال ببندیم که هرگز تولد، آغازی برای جهان وجود نداشته است؟ چی؟ جهان هستی همیشه وجود داشته است. و همیشه وجود خواهد داشت. هم در زمان و هم در مکان تا بی نهایت وجود دارد؟

 

اگر این فرض را بپذیریم، دلیل جستجوی ما برای یافتن حیات هوشمند دیگر، دور از زمین چیست؟ ممکن است اقیانوس‌های زیرسطحی وجود داشته باشد، ممکن است مولکول‌های نیتروژن وجود داشته باشد، ممکن است سیاره‌ای وجود داشته باشد که ستاره‌ای در فاصله‌ای جادویی با آن فاصله داشته باشد تا برای فتوسنتز مفید باشد. اما اگر ما در مورد جهان بی نهایت صحبت می کنیم، به وضوح هرگز نمی دانیم چه چیز دیگری - چه کسی - در آنجا وجود دارد.

 

کارل سیگان، دانشمند/شاعر، نظریات خود را درباره زندگی دیگر در آنجا داشت: «جهان مکان بسیار بزرگی است. اگر فقط ما هستیم، به نظر هدر دادن فضای وحشتناکی است.»

انجام پروژه های متلب انجام پروژه متلب پروژه های متلب

تصاویر وب خیره کننده هستند. آنها تخیل را تحریک می کنند. آنها ما را وادار می کنند تا درباره اینکه چقدر کوچک هستیم، و همچنین توانایی ما در تنفس اکسیژن، حرکت کردن، عشق ورزیدن، خوردن و رقصیدن چقدر ارزشمند است.

 

شکی نیست که جیمز وب و سایر فناوری‌های آینده نه تنها دریچه‌های بیشتری را به روی آنچه اکنون وجود دارد، بلکه به روی آنچه که سال‌ها پیش وجود داشت، باز خواهند کرد. با این حال، به همان اندازه که این تصاویر خیال انگیز هستند، به نظر من چیزی که فوری باید انجام دهیم توجه به زندگی در مشخصات کوچک آبی است. یکی دیگر از حکیم ساگان نقل می‌کند: «اگر سیاره‌ای را که می‌خواهیم نجات دهیم را درک نکنیم، در مشکل بسیار بدی قرار داریم.»